Fagartikkel Systematisk oppfølging etter mobbing Tidligere mobbeutsatte får ikke alltid den støtten de har behov for, og få fagpersoner har erfaringer med konkret og systematisk oppfølgingsarbeid i Norge i dag. Tromsø kommune har tatt tak i dette gjennom et eget tverrfaglig team. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Blogg Inkluderende felleskap – «Education that fits» I 2015 hørte Nina Grini et foredrag som inspirerte henne til å blogge. Nylig hørte hun professor David Mitchell på nytt i forbindelse med presentasjonen av rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge. Det resulterte i enda en bloggpost. Publisert: 10.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Psykososialt team på skolen er en god ide En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø. Publisert: 04.07.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Lærere får hjelp i klasserommet – Lokalt utviklingsarbeid for inkludering og utvikling av læringsmiljø Denne artikkelen omhandler det lokale utviklingsarbeidet som foregår i mange kommuner. Målet med dette arbeidet er å etablere og utvikle nye måter å hjelpe skolene med å gi et forsvarlig opplæringstilbud til elever som utfordrer. Publisert: 19.02.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel Ambulerende team – lokale kompetansesenter for inkludering Segregerte tilbud for elever med særskilte behov øker. Et tiltak for å forsøke å motvirke denne tendensen er ambulerende team. Denne artikkelen tar for seg forskning og kartlegging knyttet til utviklingen på dette området og en kartlegging av forekomsten av ambulerende team. Artikkelforfatterne påpeker at det er et stort behov for å nyansere debatten omkring tiltak som settes inn i arbeidet med elever som viser problematferd og/eller lav skolemotivasjon. Publisert: 01.07.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2013