Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (3)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)
  • NIFU (1)

Artikkelforfatter

  • Roger Andre Federici (7)
  • Arnfinn Helleve (2)
  • Einar M. Skaalvik (2)
  • Unni Vere Midthassel (2)
  • Christian Wendelborg (1)
  • Joakim Caspersen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Melina Røe (1)
Fagartikkel

Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment

I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner.

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Skal utvikle kunnskapsgrunnlag til oppvekst- og utdanningssektoren

Kunnskapsdepartementet har besluttet at Norge skal delta i den fjerde gjennomføringen av TALIS og TALIS 3S.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - en undersøkelse

Et pågående forskningsprosjekt undersøker blant annet hvordan rektorer, lærere og helsesykepleiere vurderer samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten. Selv om majoriteten mener at samarbeidet er godt, ser det ut til at skolene er noe mer fornøyd med samarbeidet enn det skolehelsetjenesten er.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Fagartikkel

Elevundersøkelsen – ikke bare en konkurranse med naboskolen

Elevundersøkelsen har et potensial for å bli brukt på mange andre måter enn det som er vanlig i dag. Ved å studere sammenhenger mellom ulike aspekter ved læringsmiljøet, kan man få viktig informasjon om hva som virker på elevenes motivasjon, innsats og mestring.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Prestasjonspresset i skolen

Mange elever opplever et betydelig prestasjonspress i skolen. Uavhengig av om elevene gjør det bra eller ikke, viser en ny undersøkelse at prestasjonspresset kan resultere i nedstemthet, utmattelse og lavere selvverd. Det er derfor grunn til å rette søkelyset mot årsakene til prestasjonspresset i skolen og sammenhengen mellom prestasjonspresset i skolen og elevenes mentale helse.

Publisert: 15.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Lærer-elev-relasjonen - betydning for elevenes motivasjon og læring

En analyse av internasjonal forskning viser at sosial støtte og følelse av tilhørighet er viktig for elevers motivasjon, uavhengig av kontekst og alder. Når elevenes opplevelse av støtte fra lærerne og følelse av tilhørighet til skolemiljøet synker i takt med alder, bør det vekke uro. Den internasjonale forskningen viser at forholdet mellom lærer og elev bør få større oppmerksomhet, men i norsk forskning har studier innenfor dette problemfeltet vært lavt prioritert.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Skolen som arbeidsplass - Skolelederes hverdag

Skolen som arbeidsplass er et større forskningsprosjekt som blir utført ved Pedagogisk institutt, NTNU. Dette er en landsomfattende undersøkelse hvor formålet er å belyse arbeidsrelaterte forhold i skolen. I studien ble det funnet relativt sterk sammenheng mellom mestringsforventning og engasjement.

Publisert: 17.07.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo