Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (4)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Spesialpedagogikk (2)

Artikkelforfatter

  • Rune Hausstätter (4)
  • Stine Vik (1)
  • Øyvind Snipstad (1)
Fagfellevurdert

Om empiriske nivåer i forskning på inkludering

Feltet inkludering må være en kombinasjon av empiriske og teoretiske bidrag som reiser spørsmål om hva inkludering og menneskelighet er eller bør være.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert

Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv

Betydningen, rollen og posisjonen til det spesialpedagogiske kunnskapsfeltet har vært gjenstand for utallige diskusjoner. Nylig har Jan Grue også reist spørsmål om spesialpedagogikken bør være et eget fagfelt.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8, 2022
Fagfellevurdert

Spesialundervisning for elever med utviklingshemming – et nødvendig område?

Forfatteren av denne artikkelen påpeker at det de siste årene har vært svært lite forskning og utviklingsarbeid når det gjelder elever med utviklingshemming. Her drøftes mulige årsaker til dette og en alternativ måte å forstå og iverksette undervisning på for denne gruppen elever.

Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagartikkel

«20-prosentregelen» - Omfanget av spesialundervisning i norske skoler

Kunnskapskravet i skolen har økt slik at man nå i mye større grad enn tidligere ser hvilke elever som oppfyller skolens kunnskapskrav og hvem som ikke gjør det. Som en konsekvens av at vi forsøker å lage en skole for alle, opplever vi at over 20 prosent av norske elever ikke har tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Artikkelforfatteren argumenterer i denne artikkelen for at man derfor fremover bør tilby spesialundervisning til tjue prosent av elevene.

Publisert: 02.12.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo