Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (4)

Artikkelforfatter

  • Rune Johan Krumsvik (4)
  • Lise Øen Jones (2)
  • Erling Berrum (1)
  • Marianne Øfstegaard (1)
  • Ole Johan Eikeland (1)
  • Petter Kongsgården (1)
Engelsk — Fagartikkel

Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education

Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet?

Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Everyday Digital Schooling – implementing tablets in Norwegian primary school. Examining outcome measures in the first cohort

Kunnskapsgrunnlaget omkring innføring av nettbrett i skoleutviklingsprosjekt er begrenset både nasjonalt og internasjonalt. I denne studien undersøker forskere om, og eventuelt hvordan slike skoleutviklingsprosjekt spiller inn på nasjonale registerdata fra nasjonale prøver, kartleggingsprøver og elevundersøkelsen.

Publisert: 16.10.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Use of tablets in primary and secondary school – a case study

Artikkelen setter søkelyset på bruk av nettbrett i elevenes læring, og i hvilken grad elevene blir mer involvert i planlegging, gjennomføring og vurdering av læringen.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 11) 4/2016
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics

I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo