Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (2)
  • Mobbing (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • NOVA (2)
  • Bedre skole (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Selma Therese Lyng (5)
  • Ingunn Marie Eriksen (2)
  • Aina Landsverk Hagen (1)
  • Anders Bakken (1)
  • Knut Fossestøl (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling – tre viktige utfordringer

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling skal gi en lokalt forankret og treffsikker etterutdanning og styrke skoleeiers ansvar for kompetanseutvikling. Evalueringen viser noen viktige utfordringer med forankring og rollefordeling.

Publisert: 11.02.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Forskningskafe

Selma Therese Lyng om lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Hva er årsakene til at elever mobber? Og hvilke strategier har lærere tilgjengelig i møte med mobbingen?

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer

Forskning på barn og unge innebærer spesifikke utfordringer og muligheter. Noen av dem illustreres tydelig i den følgende feltfortellingen, fra et prosjekt der en av oss deltok i forskerteamet.

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Artikkel

Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø - Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker

Til tross for bred satsing og oppmerksomhet på skolemiljø og mobbeforebygging de siste årene, har andelen av barn og unge som mobbes allikevel vært relativt konstant på sju prosent. Hvilke strategier bruker grunnskolene for å skape et godt psykososialt miljø og hvilke utfordringer møter de?

Publisert: 13.12.2015 Hentet fra NOVA, Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole

Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv?

Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo