Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (20)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (8)
  • Fysisk helse (4)
  • Barnehage (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Motivasjon (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Kosthold og ernæring (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Stress (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lek (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (20)

Artikkelforfatter

  • Sonja Balci (20)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Stig Nøra (1)
Artikkel

Du må lære å feile for å bli kreativ

Frykt for å mislykkes og for høye forventninger blokkerer det kreative arbeidet.

Publisert: 07.12.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Unge med diabetes: «Jeg vil ikke være annerledes»

Forskere har intervjuet ungdommer som nylig har fått diabetes type 1. En ny studie forteller om erfaringene deres og hvordan de lærer seg å leve med sykdommen.

Publisert: 15.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Bruk av smertestillende kan være et signal om at ungdom sliter psykisk

Ungdom med angst og depresjon bruker reseptfrie smertestillende medisiner langt oftere enn andre unge, viser en ny studie.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvorfor husker vi bedre når vi noterer med penn og papir?

Mye av skrivingen foregår digitalt helt fra start på barneskolen. Professor etterlyser mer kritisk tenkning på skjermbruken.

Publisert: 08.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Stengte fritidsklubber har vært et stort tap for ungdommer

Fritidsklubbene spiller en viktig rolle for folkehelsearbeidet. Forsker spør om kommunene prioriterer dette tilbudet høyt nok.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Helsetilbudet for rituell omskjæring av gutter er begrenset og lite tilgjengelig

En ny rapport foreslår flere tiltak for å forbedre helsetilbudet for rituell omskjæring av guttebarn.

Publisert: 04.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Den norske matpakka skaper forskjeller

En norsk forsker har intervjuet minoritetsbarn og barn fra fattige familier. Flere av barna i studien skammer seg over matpakka de har med seg på skolen.

Publisert: 22.04.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Mange av barna må ta ansvar for både seg selv, søsken og foreldre

Stipendiat Jennifer Drummond Johansen har intervjuet 16 ungdommer som har vokst opp i en flyktningfamilie. Foreldrenes problemer preger hverdagen deres på ulike måter.

Publisert: 18.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk

OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk.

Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skoleelever savner sunnere kantinemat

Ungdomsskoleelever som bruker kantinen ofte, spiser oftere snacks, drikker mer brus og spiser sjeldnere frokost. I tillegg handler de oftere på butikken i friminuttene.

Publisert: 03.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Må gjøre mer for ungdom i fattige familier

Ungdom som vokser opp i lavinntektsfamilier, er en oversett gruppe som bør følges opp bedre, ifølge ny rapport.

Publisert: 13.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker bekymret for pillekultur hos ungdom

Stadig flere ungdommer er storforbrukere av smertestillende piller. De trenger å lære seg mer om hvordan lytte til kroppen sin, mener OsloMet-forsker Siv Skarstein.

Publisert: 24.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barnevernet må lytte til Facebook-protester

I forskjellige protestgrupper på Facebook får barnevernet hard medfart. OsloMet-forsker Edda Stang har forsket på Facebook-gruppene og mener de kan ha viktige innspill til barnevernspolitikken.

Publisert: 14.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Bør du velge utdanning med hodet eller hjertet?

– Både fornuft og følelser er viktig når du velger høyere utdanning, sier utdanningsforsker.

Publisert: 29.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skoleforskernes ni råd til politikerne: Slik blir norsk skole bedre

Færre tester, flere lærere og stipend til erfarne lærere er noen av rådene.

Publisert: 20.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Artikkel

Halvparten av yrkesfagelever savner mer nyttig opplæring

Elever på yrkesfag opplever at opplæringen i videregående skole ikke er yrkesrelevant i forhold til det de utdanner seg til, ifølge en ny studie.

Publisert: 12.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Artikkel

Så mye bakterier var det i inneluften i barnehagen

Det kom ikke som en overraskelse på forskerne at det var stor forskjell på inne- og uteluften i barnehagen. Men hvordan påvirker luften barnas helse?

Publisert: 23.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Barna får for liten tid til lek

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.

Publisert: 20.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo