Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Stian Orm (3)
  • Jon Arne Løkke (2)
  • Tove Sandvoll Vee (2)
  • Gunn Elisabeth Haagensen (1)
  • Irene Aasen Andersen (1)
  • Jorun Elin Dahl (1)
Fagfellevurdert

Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim

Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagfellevurdert

Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?

Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.

Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagartikkel

Pathological Demand Avoidance (PDA) hos personer med nevroutviklingsforstyrrelser

Pathological Demand Avoidance (PDA) er ifølge artikkelforfatterne en atferdsprofil hos barn, unge og voksne med nevroutviklingsforstyrrelser, som blant annet innebærer ekstrem kravunngåelse med bruk av sosial manipulasjon for å unngå krav. PDA representerer en utfordring i skole- og undervisningssammenheng. I denne artikkelen gis det en oversikt over forskning på PDA og spesialpedagogiske implikasjoner.

Publisert: 16.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo