Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (4)
  • Læreplaner (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (4)
Artikkel

Effekten av folkehelse og livsmestring

Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring har allerede fått virke i skolen i noen år. Nå skal et forskningsprosjekt undersøke hvilken effekt dette tiltaket har hatt. Man vil også prøve å finne ut hvilken måte å undervise på som egner seg best.

Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Bedre skole
Artikkel

Livsmestring – på tide med en presisering

Temaet folkehelse og livsmestring er så bredt definert at det kan være vanskelig for lærere og elever å vite hva dette temaet skal handle om. LIFE-prosjektet ved Universitetet i Stavanger har som mål å bidra til en mer konsistent forståelse av hva som ligger innenfor i temaet.

Publisert: 13.02.2025 Hentet fra Bedre skole Bedre skole 3/2024
Artikkel

Tiltak for barn og unge med spesielle utfordringer. Tverretatlig satsing ble parallelle sololøp

Kommuner overdynges av statlige råd om tverretatlig samarbeid − og mister oversikten. Det paradoksale er at departementer og direktorater som skal gi råd, selv ikke selv klarer å samarbeide når de utarbeider opplegg som skal bidra til bedre samarbeid på kommunenivå.

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Om å forebygge utenforskap

Det er alltid en fare for at elever velger bort skolen og knytter seg til alternative grupperinger utenfor. Å arbeide med å få elevene til å heller velge fellesskapet i skolen krever faste strukturer og stor tålmodighet.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo