Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (4)
  • Læreplaner (4)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Bengt Haugseth (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • Ingeborg Stana (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Veerle Garrels (1)
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagartikkel

Tegning og hjernen – om tegningens nytteverdi som undervisningsverktøy

Hva er tegning, og hva skjer i hjernen når vi tegner? «I utgangspunktet er det lett å besvare spørsmålet om hva tegning er. Vi ser for oss en som iakttar sine omgivelser for så å nedtegne det som blir observert. Men observasjonstegning utgjør kun en liten del av tegnefaget», skriver Ingeborg Stana, professor ved OsloMet. I denne artikkelen ønsker Stana å belyse hva tegning kan brukes til, hvordan det egentlig står til med tegningens vilkår i dagens skole og til slutt hvorfor tegning er et aktuelt undervisningsverktøy.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Fagartikkel

Positiv psykologi i spesialundervisning – Kunsten å bygge på styrker

Forfatteren av denne artikkelen oppfordrer oss, med hjelp av positiv psykologi, til å skifte oppmerksomheten fra negative til positive faktorer i synet på elever. Hun påpeker at dette er spesielt viktig innenfor spesialundervisning, der flere av elevene kan slite med et negativt selvbilde.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Hvordan utvikle kritisk bevissthet?

Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring?

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo