Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (6)
  • Lærerutdanning (6)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Naturfag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Første steg (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Idun Haugan (1)
  • Jan Höper (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Knut Steinar Engelsen (1)
  • Line Togsverd (1)
  • Marit Kulild (1)
  • Modgun Ohm (1)
  • Nina Carson (1)
  • Oline Pedersen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Når præstation bliver en leg og leg en præstation

Når leg bliver beskrevet som en “unproblematically inclusive experience”, risikerer vi at overse, at enhver uddannelsespraksis – legende eller ej – rummer implicitte såvel som eksplicitte krav og forventninger til studerende, og at studerendes faktisk oplever og erfarer sådanne praksisser forskelligt.

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagartikkel

Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag

Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område.

Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Praksislærere har god erfaring med gestaltveiledning: «Det var godt å få spørsmåla om pusten»

Praksislærerne har utbytte av gestaltveiledning for å få mer innsikt i seg selv, sine følelser og kunnskap om relasjoner, viser studie.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel

Tema: Paulo Freires 100-års jubileum

I år ville "frigjøringspedagogikkens far" Paulo Freire blitt 100 år. Vi markerer dette med en egen temaside om denne viktige pedagogiske filosofen.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Improvisasjon som bindeledd mellom teori og praksis i profesjonsutdanninga til lærarstudenten

Vår konklusjon er at det å arbeida bevisst med improvisasjon i lærarutdanninga kan fungera produktivt som eit positivt bidrag til studentane si profesjonsforståing og i utvikling av handlingskompetanse og tryggleik i møte med elevane.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo