Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (8)
  • Forskning og metode (8)
  • Lærerutdanning (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • NIFU (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Lassen (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Mari-Louise Uldbæk Stephan (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

Hvor store er klassene i norsk grunnskole?

I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen.

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Læraryrket sin attraktivitet er avgjerande for å få fleire til å velje lærarutdanningane

Mange vel læraryrket fordi dei vil dele kunnskap og gjere ein skilnad i barn sine liv. Eit godt arbeidsmiljø, gode karrieremoglegheiter og ei lønn som står i samsvar til arbeidet, er avgjerande for at dei blir verande i yrket.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

KSU med ny forskningsrapport om hvordan man kan rekruttere og beholde lærere

Den systematiske kunnskapsoversikten om hvordan man kan rekruttere lærere og hva som skal til for at de blir i barnehage og skole, lanseres med debatt under Arendalsuka i dag. Flere sentrale personer fra politikk, skolesektor og norsk offentlighet deltar.

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Hva er årsaken til at lærere slutter eller skifter jobb?

Såkalt lærerutskifting er et komplekst tema som henger sammen med både lønnsutvikling og trivsel. Et nytt forskningsnotat ser nærmere på årsakene til at lærere slutter eller får seg nytt arbeidssted.

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Fagforeninger mangler faglig innflytelse

Det ligger mye makt i å representere store profesjonsgrupper, men fagforeningene har svake strategier for å drive faglig utvikling på arbeidsplassnivå.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal

Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig.

Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Ikke så ille å være lærer likevel

Læreryrket har tapt status, lærere får lavere lønn og har dårligere arbeidsforhold. Eller? Ny forskning utfordrer noen av elendighetsbeskrivelsene om læreryrket.

Publisert: 11.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Læreres arbeidsglede

Positive emosjonelle erfaringer i læreryrket har blitt svært lite studert, selv om de har en stor betydning for det pedagogiske arbeidet. En doktoravhandling har undersøkt hva som gir lærere arbeidsglede.

Publisert: 09.07.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo