Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (16)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (19)
  • Forskning og metode (9)
  • Ledelse (8)
  • Organisering (7)
  • Klasseledelse (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Motivasjon (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (19)

Artikkelforfatter

  • Einar M. Skaalvik (3)
  • Sidsel Skaalvik (3)
  • Tore Brøyn (2)
  • Andreas Eriksen (1)
  • Anne-Karin Haldorsen (1)
  • Anniken Solem (1)
  • Asgeir Skålholt (1)
  • Britt Ann K. Høiskar (1)
  • Cathrine Pedersen (1)
  • Christian Lomsdalen (1)
  • Elaine Munthe (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Frida Felicia Vennerød-Diesen (1)
  • Gregor Maxwell (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Jessica Aspfors (1)
  • Knut Fossestøl (1)
  • Knut R. Skulberg (1)
  • Knut-Arne Rønning (1)
  • Kristine Vedal Størkersen (1)
  • Lasse Kolstad (1)
  • Marit Aas (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Per Tronsmo (1)
  • Ragnar Hjellset Alne (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Tone Baugstø (1)
  • Yngve Antonsen (1)
Fagartikkel

Lærerrollen krever integrering av etikk og forskning

Lærere skal bruke både moralsk og forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse. Men hvordan henger disse to kunnskapsformene sammen? En fruktbar vei kan være å anse læreres forståelse og bruk av forskning som en egen handlingssjanger, der profesjonell integritet setter premissene.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende

Skolen har et overbelastningsproblem. Problemet skyldes i hovedsak et misforhold mellom forventninger til hva skolen skal yte, og hva som er mulig. Lærere i videregående skoles som opplever rollekonflikt, rapporterer gjerne om stress, frykt for å krenke elever og tanker om å slutte i læreryrket.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen

Grunnskolelærere med mastergrad har ulik grad av støtte og samarbeid med kolleger i yrkesstarten. Etter fem år bidrar de til profesjonell læring og skoleutvikling, men er kritiske til for mye toppstyring.

Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling – tre viktige utfordringer

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling skal gi en lokalt forankret og treffsikker etterutdanning og styrke skoleeiers ansvar for kompetanseutvikling. Evalueringen viser noen viktige utfordringer med forankring og rollefordeling.

Publisert: 11.02.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Norm for lærertetthet – sikrer ressurser, men er lite målrettet

Innføring av normen for lærertetthet ble begrunnet med at den skulle bidra til å gi elevene bedre grunnleggende og faglige ferdigheter samt et inkluderende og godt læringsmiljø. Men verken elevers trivsel eller skoleprestasjoner er blitt bedre etter innføringen.

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt

Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer

Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel

Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet

Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Grunnskolen og videregående skole: Trivsel og stress blant lærere

Lærere opplever en stor grad av stress og utmattelse, men rapporterer samtidig om en høy grad av trivsel og engasjement i arbeidet. Arbeidsmiljøet lærerne møter, varierer sterkt fra skole til skole, og er med på å bestemme lærerens trivsel og mestringsforventninger.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Kronikk

Binding av lærartid og elevresultat

KS har ikkje gitt opp ambisjonane om å binda meir av arbeidstida til lærarane, ut frå ein argumentasjon om at elevane vil læra meir på denne måten. Men det kan bli ei utfordring å dokumentera ein samanheng mellom meir bunden arbeidstid og læringsresultat. Det KS har lagt fram til no, er ikkje godt nok.

Publisert: 03.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Japanske takter i Bømlo kommune

I Bømlo har rektorer og lærere på to skoler gjort som japanske lærere. De har begynt å studere egen undervisning på en systematisk måte for å lære mer om hvordan elever tenker, forstår og lærer. På denne måten blir lærerne bedre i stand til å utvikle positive og læringsfremmende læringsmiljøer for alle elever.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Skolen som arbeidsplass

Et større prosjekt har utforsket hva det er ved arbeidet i skolen som fremmer positive og negative sider ved læreryrket. Konklusjonen er at skolen trenger lærere med skolefaglig og pedagogisk kompetanse og en stor grad av autonomi og medinnflytelse på skoleutviklingen. Å dyrke fram en kollektiv kultur og minske tidspresset er viktige faktorer for å skape trivsel og arbeidsglede.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Artikkel

Læreres arbeidsglede

Positive emosjonelle erfaringer i læreryrket har blitt svært lite studert, selv om de har en stor betydning for det pedagogiske arbeidet. En doktoravhandling har undersøkt hva som gir lærere arbeidsglede.

Publisert: 09.07.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Ledelse i utdanningssektoren

«Ledelse, ledelse, ledelse er det som behøves mest i norsk skole» sa Kirsti Kolle Grøndahl da hun la fram rapporten fra det såkalte «Tidsbrukutvalget» 15. desember 2009. Her presenteres hele 93 forslag til forbedringer, men viktigst av alt er behovet for bedre ledelse, på alle nivåer. Dette er ett av de hittil tydeligste signalene om at ledelse bør komme høyere på dagsordenen i utdanningssektoren i Norge.

Publisert: 18.09.2013 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Fagartikkel

Skolen som verdikontekst for lærere: Betydning for trivsel og ønske om å skifte jobb

Undervisning handler om verdier. En lærer kan dele eller ikke dele de verdiene som råder på sin skole, og mangel på samsvar kan føre til økt belastning, mindre trivsel og ønske om å slutte. Slik kan skoleleders ønsker om å sette sitt stempel på skolen, uten å sikre at man har med seg lærerne i sine verdivalg, få viktige konsekvenser for arbeidsmiljøet og lærernes motivasjon.

Publisert: 02.06.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Fagartikkel

Skoler som lærer

En skole som bare er opptatt av elevenes læring og ikke legger vekt på at også lærerne og skoleledelsen må lære, vil få problemer med å utvikle seg og bli bedre på sin kjerneoppgave. En undersøkelse av fire skolers arbeid viser hvordan skoleorganisasjoner kan jobbe med læring og utvikling, til nytte for både ansatte og elever.

Publisert: 02.09.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Fagartikkel

Skolen som arbeidsplass - Skolelederes hverdag

Skolen som arbeidsplass er et større forskningsprosjekt som blir utført ved Pedagogisk institutt, NTNU. Dette er en landsomfattende undersøkelse hvor formålet er å belyse arbeidsrelaterte forhold i skolen. I studien ble det funnet relativt sterk sammenheng mellom mestringsforventning og engasjement.

Publisert: 17.07.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010
Fagartikkel

Inneklima i skolebygg - utfordringer og tiltak

I en spørreundersøkelse om inneklima i skolen svarer rundt tjue prosent at av de ansatte at de opplever tretthet, føler seg tunge i hodet eller har hodepine hver uke. Studien viser også at barne- og ungdomsskolelærere oftere har symptomer fra dårlig inneklima enn ansatte på videregående skole.

Publisert: 15.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo