Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)
  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Atferd (22)
  • Barnehage (22)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Psykisk helse (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Barnetrinn (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lek (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgrep (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (6)
  • Læringsmiljøsenteret (4)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Gode barnehageliv (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vestrheim Cranner (2)
  • Maria Gilje Strand (2)
  • Nina Sælen (2)
  • Anne Greve (1)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bent Olsen (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Hilde Merete Nilsen (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Kenneth Stensen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kristine Madsen (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Merete Nornes-Nymark (1)
  • Merete Sillesen (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Sigrid Hamre (1)
  • Turid Bie (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Yngve Rosell (1)
Fagartikkel

Rollelek forebygger atferdsvansker

Gutten som ikke våger å gå bort til de andre. Jenta som ødelegger leken til de andre. De andre barn tar ikke kontakt med dem i lek. Hvordan skal de få seg venner og være i positiv samhandling med andre resten av livet? Barnehageansatte må se dem og få dem delaktig i lek; slik bygger man sosial kompetanse. Med andre ord: en forebygger atferdsvansker.

Publisert: 19.03.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Artikkel

Forebygging av aggresjon i barnehagen

Negativ atferd mellom barn i barnehage og mellom elever i skolen er dessverre noe som kan skje, og er svært destruktivt for alle parter. Men hvordan utvikles aggresjon, og hvordan kan det forebygges?

Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo