Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Atferd (11)
  • Motivasjon (11)
  • Klasseledelse (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Organisering (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Bedre skole (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Anne Kostøl (1)
  • Anne Lindblom (1)
  • Ella Bjerga (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Maren Stabel Tvedt (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Artikkel

God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får

God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte

Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren.

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Podkast: Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»?

Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

Publisert: 25.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen

Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

- Feil å framstille gutter som skoletapere

Uavhengig av utdanning får guttene mer lønn, oftere fulltid og oftere fast jobb, sier forskere. De ønsker å nyansere debatten om kjønn i skolen.

Publisert: 24.10.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale

60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement

Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I denne studien undersøkes denne sammenhengen nærmere.

Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018
Fagartikkel

Drop-In - en metode for å veilede elever til en positiv elevrolle

Når elever utformer sin elevrolle, preges de av medelevers og læreres forventninger. Drop-In-metoden har dette som utgangspunkt for å veilede elever som bekymrer og forstyrrer. Ut fra elevenes egen opplevelse veiledes de i hva som fungerer i stedet for stadig å bli fortalt hva de gjør feil. To grupper elever er beskrevet og sammenlignet: de som kun har problemer på skolearenaen og de som sliter med problemer både på skolen, hjemme og i fritiden.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Artikkel

Mestringsklima eller prestasjonsklima?

En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap - kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer

Klasseledelse og gode relasjoner til elevene er viktig for å begrense omfanget av atferdsproblemer. Denne studien viser imidlertid at også måten undervisningen blir organisert på, og hvilke arbeidsmåter som blir valgt, påvirker både elevens atferd og arbeidsinnsats.

Publisert: 12.05.2011 Hentet fra Paideia Vol 2. 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo