Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

I tolvte episode av "Det Virker!" snakker vi om atferdsvansker. Gjester i studio er Helene Rasmussen, rektor ved Brusetkollen skole og ressurssenter., og Terje Ogden, tidligere forskningsdirektør ved Atferdssenteret og ved Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge. Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims

Hør episoden nå:

I denne episoden av Det virker! får vi høre en anonym mor fortelle om sønnen «Aksel». Vi får være med på deres opplevelser fra problemene først viser seg i barnehagen, det første året på skolen, deres møte med PP-tjenesten og BUP og til slutt gjennom et korttidsopphold på en Brusetkollen spesialskole.

Gjester i studio

  • Terje Ogden, tidligere forskningsdirektør ved Atferdssenteret og ved Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU).
  • Helene Rasmussen, rektor ved Brusetkollen skole og ressurssenter.

Sammen svarer de på spørsmål som:

  • Hva er egentlig atferdsvansker, og hvordan utarter det seg?
  • Hva er de vanligste årsakene som ligger bak atferdsproblemene?
  • Finnes det noen tidlige alvorlige tegn?
  • Hvorfor er det vanligere hos gutter enn hos jenter?
  • Hvordan er fremtidsutsiktene for de som strever med dette tidlig i livet?
  • Hvor tidlig kan man oppdage at barn har atferdsvansker?
  • Hva vet vi virker for de som har store atferdsvansker? Hvordan hjelper man dem?
  • Hvordan jobber Brusetkollen for å tilrettelegge og hjelpe disse barna?
  • Hvor store vansker må et barn ha før man tenker at spesialskole er et alternativ?
  • Hvis foreldre tenker: «Det er noe med barnet vårt». Hva bør de gjøre for å få hjelp?

Programleder og produsent

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.