Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Forskning og metode (5)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Annette Kristoffersen Winje (1)
  • Annica Källebo (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons

Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer.

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Fagfellevurdert

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen

Hanna Arendt påpeker at den største faren i et offentlig rom er å forby spørsmål, da dette kan skape et totalitært samfunn hvor flokkmentaliteten får råde. Gjennom kritiske spørsmål, refleksjon og motstand må vi stoppe opp og tenke over våre handlinger.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Artikkel

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk

I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Barns medvirkning skjer i øyeblikket

Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo