Fagartikkel Det særlig sensitive barnet I de fleste barnehager er det ett eller flere barn som er særlig sensitive. De bør du behandle på en annen måte enn andre barn. Publisert: 01.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagartikkel Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen. Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Artikkel Lite støtte til barn med psykiske lidelser Førskolebarn med psykiske problemer får sjelden hjelp. Men foreldre med lite utdannelse er mye flinkere til å oppsøke profesjonelle enn folk med høyere utdannelse er. Publisert: 20.02.2015 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen. Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Fagartikkel Små barn og samlivsbrudd - symptomer og tiltak Hvilke erfaringer har familieterapeuter med symptomer hos små barn som opplever samlivsbrudd, og hvilke tiltak anbefaler de for norske barnehager. Studien som presenteres her indikerer at barnehagepersonalet har et potensial for å kunne forebygge vansker og hjelpe barn og foreldre som opplever samlivsbrudd. Publisert: 06.04.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2012
Fagartikkel Fosterbarn med tilknytningsvansker - med fokus på behov for tilrettelagte tiltak i barnehagen I denne artikkelen blir det rettet fokus mot en gruppe utsatte barn; fosterbarn med tilknytningsvansker. Mange fosterbarn har med seg en tung bagasje før de kommer til fosterhjemmet. Det handler ofte om vanskelige oppvekstforhold som har vært preget av ulike former for omsorgssvikt over tid. Publisert: 17.06.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011