Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (16)
  • Forskning og metode (16)
  • Samspill og relasjoner (16)
  • Lek (5)
  • Muntlig språk (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (3)
  • Audun Rosslund (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Eivind Aadland (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Lillian Pedersen (1)
  • Mari Engesæter (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marion Oen (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Merete Nornes-Nymark (1)
  • Ruth Ingrid Skoglund (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Susann Junge (1)
  • Yngve Rosell (1)
Artikkel

– Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker

Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play

På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek.

Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Artikkel

Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet

Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra en ny doktorgrad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Kvalitet i samspelet mellom personale og barn i norske barnehagar observert med ECERS-R

Kvaliteten på samspel mellom menneske er kjenneteikna av små nyansar. Å bruke eit kvantitativt observasjonsverktøy kan difor vere utfordrande og har vorte kritisert for å ikkje fange samspelskvalitet i djupna. Samstundes gir det oss eit oversiktsbilete som fortel noko om kva sider ved samspelet mellom personalet og barna som er vektlagt.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagartikkel

Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling

Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer.

Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagfellevurdert

Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna?

Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningsnotat

Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø?

Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling

Barn som tøyer grenser, mangel på personale og tidspress gjør at barnehageansatte blir sinte, ifølge ny studie. Hvordan de ansatte takler eget sinne, er viktig for relasjonen til barna og den profesjonelle utviklingen.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk

I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna

Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste.

Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo