Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Skriving (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Lek (2)
  • Digitalisering (1)
  • Overgangsfaser (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Gudrun Kløve Juuhl (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Jørgen Frost (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Vigdis Vangsnes (1)
Fagartikkel

Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage–skole

Denne artikkelen omhandler forskning som viser hvordan hjem og barnehage sammen kan tilrettelegge en god språkkultur for å skape den best mulige læringsplattformen for barnehagebarnet i et fremtidig skoleløp.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2017
Fagartikkel

Oppdagande skriving i barnehagen

Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagfellevurdert

Hjartemaskinar og husnummer. Femåringars eigeninitierte tekstar – bruk og retorisitet

Også born som enno ikkje er innlemma i det formelle lese- og skriveopplæringssystemet, skaper tekstar som har kommunikativ funksjon og verdi. Likevel vert ofte tekstproduksjonen til born, også barnehageborn, studert med utdanningssystemet sine føremål om læring og vurdering som premiss.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Fagfellevurdert

Digitale fortellinger i barnehagen

Barnehagelærerne vi intervjuet framhever det pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige i sin beskrivelse av prosessen med de digitale fortellingene og legger i liten grad vekt på sin faglige fortellingskompetanse.

Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Fagartikkel

«Playful learning» på norsk

Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen?

Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Skribling er bra for lesing

Barn som har utforsket språket gjennom skrible- og skriveaktiviteter i barnehagen, lærer lettere å lese, viser Hilde Hofslundsengen sitt eksperimentforskning fra 12 barnehager og 17 skoler.

Publisert: 18.05.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel

Barns interesse for å skrive - Et glimt inn i tre barnehagelæreres praksis

Jeg ankommer en barnehage en formiddag, som forsker med interesse for barns tidlige skriving. Idet jeg går innover i garderoben mot døren til avdelingen, legger jeg merke til en papirremse som ligger i garderobehyllen til et av barna. Jeg ser en lang rekke med bokstaver, skrevet med en lysende blå farge: R A E A V H D F E.

Publisert: 28.01.2015 Hentet fra Første steg 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo