Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Tilpasset opplæring (7)
  • Barnetrinn (4)
  • Overgangsfaser (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • Gode barnehageliv (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Greve (1)
  • Anne-Line Bjerknes (1)
  • Emilie Elisabeth Foyn-Bruun (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Steinar Sund (1)
  • Stine Vik (1)
Kronikk

Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn

Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Blogg

Observasjon – barnehagelærerens viktigste verktøy

Hva er mulig å observere i barnehagen og hvorfor er observasjon et så viktig verktøy?

Publisert: 31.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel

Leter etter problemer hos barna

Usikkerhet rundt begrepet tidlig innsats fører til at barnehagelærere leter etter vansker hos barna som de ikke trenger.

Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Første steg 1/2016
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

Snart skolestarter

Mange fem- og seksåringer ønsker gjerne å fortelle og vise hva de kan og hva de bringer med seg av kunnskap inn i skolen. Det å undersøke og anvende barnas egne ressurser i skolens undervisningspraksis, vil være en måte å tilpasse opplæringen til barnas evner og forutsetninger på. På sikt kunne en slik måte å tilpasse undervisningen på bli et ledd i arbeidet med å utarbeide felles nasjonale normer og retningslinjer når det gjelder overgangen fra barnehage til skole.

Publisert: 16.02.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo