Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (22)
  • Blogg (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (31)
  • Barnetrinn (8)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Forskning og metode (5)
  • Mobbing (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Atferd (4)
  • Overgangsfaser (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Lek (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Matematikk (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Selvregulering (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (31)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (9)
  • Ina Midttveit (4)
  • Ingunn Størksen (3)
  • Kirsti Tveitereid (3)
  • Dieuwer ten Braak (2)
  • Ida Gudjonsson (2)
  • Kristin Vestrheim Cranner (2)
  • Ragnhild Lenes (2)
  • Ellen Elvethon (1)
  • Leiv Gunnar Lie (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Tove Flack (1)
Artikkel

Mer læring og mindre skole i barnehagen

Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek.

Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Hele livet er fullt av overganger

Tenker du bare sport når du hører ordet "overganger"? I barnehage- og skolesammenheng er det en mengde overganger som er vel så betydningsfulle.

Publisert: 05.01.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Derfor bør barnehageansatte ha kompetanse på flyktninger

Fordi barn med flyktningebakgrunn kan være spesielt sårbare, er det viktig at alle ansatte i barnehager vet hvordan de skal møte dem. Heftet Flyktningkompetent barnehage gir gode råd.

Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan barnehager jobbe mot mobbing

Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne.

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

«Playful learning» på norsk

Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen?

Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Bedre språkutvikling med gode relasjoner i barnehagen

Gode relasjoner mellom barn og pedagog kan bidra til bedre språkutvikling blant minoritetsspråklige barn.

Publisert: 11.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva er sosial kompetanse?

Hva er sosial kompetanse og hva kan barnehagen gjøre for å fremme barns sosiale kompetanse?

Publisert: 07.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobbing i barnehagen - hva kan foreldre og ansatte gjøre?

Når små barn prøver seg ut i en sosial verden er de er umodne og uerfarne i forhold til hvordan de skal ta kontakt og tilpasse seg. Noen utvikler hensiktsmessige og gode strategier mens andre får problemer i kommunikasjon og samspill.

Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Forebygging av aggresjon i barnehagen

Negativ atferd mellom barn i barnehage og mellom elever i skolen er dessverre noe som kan skje, og er svært destruktivt for alle parter. Men hvordan utvikles aggresjon, og hvordan kan det forebygges?

Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo