Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (5)

Artikkelforfatter

  • Gunnhild Bergset (2)
  • Annica Källebo (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Kathrine Rønning Tvinnereim (1)
  • Marion Oen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons

Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer.

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play

På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek.

Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

«Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt»: Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet

Hvordan kan barnehagefeltet mildne overgangen for foreldre med migrasjonsbakgrunn når barnet deres skal starte i en norsk barnehage?

Publisert: 18.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 3/2023
Fagfellevurdert

Kva styrer og kva styrker samspelet mellom barnehagepersonalet og foreldra? Ein studie om kommunikasjon mellom personalet i ein barnehage og foreldre med migrasjonsbakgrunn

Ifølge rammeplan for barnehagen skal det kulturelle mangfaldet i samfunnet kome til uttrykk i barnehagen. Noverande rammeplan legg sterkare enn tidlegare rammeplanar vekt på ressursperspektivet i samband med språkleg og kulturelt mangfald i barnehagen.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 4/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents

Barnehager er institusjoner med egne normer og rutiner. Når man som forelder har barn i barnehagen sosialiseres man inn i den lokale kulturen i barnehagen. Hvordan foregår slike prosesser, og har foreldrenes etniske og kulturelle bakgrunn betydning for hvordan de ansatte utøver sosialiseringsfunksjonen sin?

Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo