Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (11)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Barnetrinn (3)
  • Lek (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Stress (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (13)

Artikkelforfatter

  • Anne-Line Bjerknes (2)
  • Markus Lindholm (2)
  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Anne Grethe Sønsthagen (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Bent Olsen (1)
  • Emilie Elisabeth Foyn-Bruun (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Margareth Sandvik (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Tonje Amland (1)
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er trøst en renspikket trolldomskunst?

KRONIKK: Trøst er et av pedagogikkens suverent mest vesentlige grep og begrep. Men hvorfor blir det ikke gitt noen synlig oppmerksomhet i forskning eller utdanning?

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg

Mange treåringer kan telle til ti! Eller kan de egentlig det?

Å lære å telle er en prosess som består av flere faser. Ulike forskningsmetoder avslører hvor mye små barn egentlig skjønner av tallrekken.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barn bør ikke lære å sitte stille

KRONIKK: Nysgjerrighet og vitebegjær må være trumfkort i barnehagen.

Publisert: 11.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet

DEBATT: Tempo og læringsinnhold i barnehager bør styres av barna, og ikke av de voksne.

Publisert: 27.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er tause barnehagelærere de beste?

DEBATT: Jeg håper virkelig ikke mine studenter på barnehage- og grunnskolelærerutdanningen leser Markus Lindholms innlegg og tror at de skal la barna vandre rundt alene i barnehagen for å filosofere og bli kloke.Margareth Sandvik

Publisert: 14.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det handler om å ta barn på alvor

DEBATT: Barnehagelærere må være vennlige filosofer, ikke lærere.

Publisert: 10.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn

Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre

Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk har.

Publisert: 09.07.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt

Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da?

Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene.

Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Dei yngste flyktningane fra Syria går no i barnehagar over heile Norge

Dei må tilpasse seg mykje nytt i den norske barnehagen, men barnehagen må òg tilpasse seg desse barna og foreldra deira, skriver Anne Grethe Sønsthagen i denne kronikken.

Publisert: 23.09.2016 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo