Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Spesialundervisning (8)
  • Barnehage (4)
  • Overgangsfaser (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Paideia (2)
  • Acta Didactica (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Lise Sæteren (2)
  • Torill Moen (2)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Inger Karin Auestad (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Kari Nes (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Lillian Kirkvold (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Peder Haug (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert

Fellesskap i oppløysing? Differensieringspraksis på 6. trinn

Funn i denne studien tyder på at tilpasset opplæring ikke kan studeres som et fenomen uavhengig av læringsfellesskapet som elevene inngår i. Utfordringen med differensiering er å forstå at den har en faglig og en relasjonell side.

Publisert: 09.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagfellevurdert

Norsk skole anno 2013 - Økende ekskludering under dekke av inkludering?

Er det grunnlag for å spørre om vi ser økende ekskluderingstendenser i den norske skolen, spesielt når det gjelder læringsutbytte og deltakelse i grunnskolens læringsfellesskap?

Publisert: 13.05.2013 Hentet fra Paideia Vol 5. 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo