Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (3)
  • Overgangsfaser (2)
  • Barnehage (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Barn (3)

Artikkelforfatter

  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Atle Rønnestad Kaasin (1)
  • Hilde Dehnæs Hogsnes (1)
  • Jostein Paulgård Østmoen (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Maja Reinåmo Olsson (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
Fagfellevurdert

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

Hva kjennetegner velkomstarrangementet for førsteklassingene, og hvilke intensjoner synes å ligge bak gjennomføringen?

Publisert: 29.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Det kan se ut til at barn i hovedsak ser på lek som sin egen aktivitet. Mange barn, både i barnehage og skole, opplever at de voksne sjelden deltar aktivt i lek. Det er heller ikke alle barn som ønsker voksne velkommen inn som deltakere i leken. Like fullt påvirkes barns lek av hvordan den blir oppfattet og gitt rom for av ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 23.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Bildeboken Fy katte! – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn

Artikkelforfatterne har observert og analysert to høytlesingsøkter med bildeboken Fy Katte! av Viermyr og Granhaug. Boken tematiserer følelser og relasjoner, valg og verdier, og har et komplekst samspill mellom tekst og bilder som inviterer til fortolkning. Vi undersøker elevenes responser og hvordan lærer leder den litterære samtalen.

Publisert: 24.03.2021 Hentet fra Barn (Vol. 38) 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo