Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (10)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (10)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Lek (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Barnehage (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skolevegring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (6)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (4)
  • Arun Gosh (2)
  • Magnus Heie (2)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Rikke Bjurstrøm (2)
  • Maria Gilje Strand (1)
Podcast

PODKAST: ‒ Å setje av så mykje tid til lesing i alle fag er radikalt

På Sjøskogen barneskule var dei ikkje nøgde med leseresultata og elevanes motivasjon for å lese. Det førte til radikalt utviklingsarbeid i alle fag.

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Episode 24: Skulen sitt første møte med elevar og føresette

I desse dagar er det mange 5-6-åringar som vitjar skulen dei skal byrje på i haust. Dei er sjølvsagt spente på kva skulen eigentleg er, og kva det å byrje på skulen faktisk inneber. Men det er ikkje berre borna som skal byrje på skulen til hausten som er spente.

Publisert: 01.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?

I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?

En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Systematisk arbeid mot mobbing i skulen

Kvifor oppstår mobbing? Og korleis bør eigentleg skular jobbe best mogleg for å førebygge mobbing, men også for å ta vare på alle involverte dersom ei mobbesak oppstår?

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Mer lek i skolen, hvordan?

Det har blitt mindre lek på barnas premisser i skolen, og hva kan gjøres med det?

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Leker barn mindre enn før?

Slutter barn å leke i tidligere alder enn før? Hvorfor er det viktig å leke?

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor?

Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker?

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 2: Seksårsreformen

Lytt på podkasten Lærerrommet, og ta et dypdykk ned i seksårsreformen som nå skal evalueres.

Publisert: 12.07.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo