Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Podcast (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Bygg og arkitektur (13)
  • Lek (7)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Første steg (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Andreassen Becher (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Ingvill Heimvik (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Lill Krestin Ryland (1)
  • Mari Engesæter (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Nina Anette Angeltveit (1)
  • Ole Johan Sando (1)
  • Randi Evenstad (1)
  • Rasmus Kleppe (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Trond Løge Hagen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Et lekemiljø som innbyr til lek

Barnehagen oppgraderte uteområdet og ga lekenaustene nytt liv. Det førte til at barn og voksne ble enda mer aktive i leken enn før.

Publisert: 10.01.2025 Hentet fra Første steg 1/2024
Podcast

Hva kjennetegner et godt uteområde i barnehagen?

I episoden møter du barnehagelærer Mari Engesæter i samtale med Jostein R. Sanderud ved barnehagelærerutdanniga, HVL om hva som kan være et godt uteområde i barnehagen.

Publisert: 26.02.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Podcast

BluPodden: Rom for inkludering

Denne episoden har fokus på barnehagens rom, der rom for mangfald, musikalske møteplassar og naturrommet vert tematisert.

Publisert: 08.12.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert

Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer?

Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø.

Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Artikkel

Samspill mellom bygg og barn

Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Så mye bakterier var det i inneluften i barnehagen

Det kom ikke som en overraskelse på forskerne at det var stor forskjell på inne- og uteluften i barnehagen. Men hvordan påvirker luften barnas helse?

Publisert: 23.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Når gode intensjoner kolliderer med hverdagslivet

Tanken bak design og arkitektur harmonerer ikke alltid med hvordan det blir brukt i praksis, viser en studie.

Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Bybarnehagers uterom kan brukes mer

Byggingeniørstudenter og barnehagelærerstudenter involveres gjennom pedagogisk romanalyse for å forbedre urbane barnehager.

Publisert: 22.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

– Rom for lek

Solveig Nordtømme har forsket på hvordan barnehagens rom og de gjenstandene som finnes der påvirker ungenes lek og danning. Hun håper både pedagoger og arkitekter låner henne øre.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? - om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg

Funnene i artikkelen viser nødvendigheten av at barnehageutbyggere og eiere, planleggere, arkitekter, fagledere/styrere og øvrige barnehageansatte involveres og forstår hverandre i dialog om byggets intensjoner, utforming og bruk.

Publisert: 20.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet.

Lekeapparater er ikke alltid barns førstevalg i utelek. Denne undersøkelsen viser at barn foretrekker varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de kan skape sin egen fantasilek med bruk av pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo