Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Bygg og arkitektur (3)
  • Læreplaner (3)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Else Margrethe Lefdal (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway

Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Forskningsnotat

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring

Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet.

Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo