Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Bygg og arkitektur (5)
  • Læremidler (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Alf Howlid (1)
  • Britt Ann K. Høiskar (1)
  • Idunn Bøyum (1)
  • Knut R. Skulberg (1)
  • Knut-Arne Rønning (1)
  • Lasse Kolstad (1)
  • Leif D. Houck (1)
  • Sunniva Evjen (1)
  • Åse Kristine Tveit (1)
Fagartikkel

Skulebibliotekar og lærar − fire nivå for samarbeid

Skulebibliotekaren sitt mål er mellom anna å styrke kompetanse og ferdigheiter hos elevane i utforsking, kjeldekritikk og lesing. Så korleis kan lærar og bibliotekar arbeide saman for å nå målet? Ein studie viser ulike døme på samarbeid.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Skolens pusterom – romlige og sosiale kvaliteter ved skolebiblioteket

Bibliotekrommet kan på sitt beste være en faglig og sosial arena for elevene – men kanskje er rollen som fristed like viktig?

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Dagslys i klasserom og grupperom - En studie av ti arkitektkonkurranser

Mye tyder på at det har skjedd et verdiskifte med hensyn til klasserommets form og hvor viktig dagslys er. Tradisjonelt har arkitektene vært opptatt av å sikre best mulig dagslys. Nå kan det se ut som energisparing og arealeffektivitet er blitt viktigere enn dagslys og romutforming. Dette vil ha konsekvenser for både lærernes og elevenes aktiviteter i skolen.

Publisert: 14.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

Bygg for barn

Vi bygger skoler som er tilrettelagt for et stillesittende inneliv. Men skal barna få et nødvendig fundament for læring, må kroppens mangfoldige bevegelsesbehov dekkes. Er skolebygningen blitt barnekroppens fiende?

Publisert: 11.03.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Fagartikkel

Inneklima i skolebygg - utfordringer og tiltak

I en spørreundersøkelse om inneklima i skolen svarer rundt tjue prosent at av de ansatte at de opplever tretthet, føler seg tunge i hodet eller har hodepine hver uke. Studien viser også at barne- og ungdomsskolelærere oftere har symptomer fra dårlig inneklima enn ansatte på videregående skole.

Publisert: 15.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo