Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Bygg og arkitektur (6)
  • Barnehage (4)
  • Lek (3)
  • Læreplaner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Else Margrethe Lefdal (2)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Ole Johan Sando (1)
  • Randi Evenstad (1)
  • Rasmus Kleppe (1)
  • Trond Løge Hagen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway

Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert

Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer?

Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø.

Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Fagfellevurdert

Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? - om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg

Funnene i artikkelen viser nødvendigheten av at barnehageutbyggere og eiere, planleggere, arkitekter, fagledere/styrere og øvrige barnehageansatte involveres og forstår hverandre i dialog om byggets intensjoner, utforming og bruk.

Publisert: 20.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet.

Lekeapparater er ikke alltid barns førstevalg i utelek. Denne undersøkelsen viser at barn foretrekker varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de kan skape sin egen fantasilek med bruk av pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg

Dersom lærere føler seg overkjørt av arkitektprofesjonen i utformingen av skoleanlegg, er det bekymringsfullt. I så fall blir det tatt avgjørelser som ikke er i tråd med ønskene til byggets fremtidige brukere. Kan slike situasjoner unngås med bedre dialog?

Publisert: 13.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo