Engelsk — Fagfellevurdert User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne. Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer? Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Fagfellevurdert Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? - om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg Funnene i artikkelen viser nødvendigheten av at barnehageutbyggere og eiere, planleggere, arkitekter, fagledere/styrere og øvrige barnehageansatte involveres og forstår hverandre i dialog om byggets intensjoner, utforming og bruk. Publisert: 20.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Lekeapparater er ikke alltid barns førstevalg i utelek. Denne undersøkelsen viser at barn foretrekker varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de kan skape sin egen fantasilek med bruk av pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg Dersom lærere føler seg overkjørt av arkitektprofesjonen i utformingen av skoleanlegg, er det bekymringsfullt. I så fall blir det tatt avgjørelser som ikke er i tråd med ønskene til byggets fremtidige brukere. Kan slike situasjoner unngås med bedre dialog? Publisert: 13.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015