Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)

Artikkelforfatter

  • Anne-Berit Løkås (1)
  • Beate Heide (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Lena Andresen (1)
  • Lene Dahle Olsnes (1)
  • Marianne Sjo Rossland (1)
Fagfellevurdert

Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020

I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag?

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

KRAFT – en modell for å fremme elevenes stemme

For at elever i skolen skal oppleve hvordan de selv kan ta egne og bevisste valg, må elevens stemme bli hørt. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan KRAFT-modellen kan brukes til å få oversikt over alle deler av elevens skoleliv for så å kunne fremme elevens skolelivskvalitet.

Publisert: 11.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

De viktigste grunnbetingelsene for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid

Artikkelforfatteren drøfter her bekymringer han har for dagens skole, der lærerne mer og mer blir fratatt ansvaret for hva som er god kvalitet og riktige metoder for lærerarbeid. Han mener at en resultatorientert praksis spiser opp tiden med testing, dokumentasjon og forberedelse til neste predikerte øvelse, noe som medfører at skolekulturen blir et sted der stadig flere elever og lærere ikke føler seg hjemme.

Publisert: 07.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Barnets stemme i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid

Forskning og erfaring viser at PPT samarbeider med både skole og elevens foresatte når de utarbeider en sakkyndig vurdering, men at de i liten grad inviterer med eleven selv. Med utgangspunkt i lovverket og pedagogisk praksis drøfter artikkelforfatterne her hva som kan være grunnen til dette.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid

Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo