Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (4)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Forskning og metode (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Svarstad (1)
  • Kristin Lebesby (1)
  • Kristine Nergaard (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Tore Brøyn (1)
Fagfellevurdert

Medbestemmelsessystemets direkte medvirkning: Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt i sykehjem og barnehager

Hovedavtalene i norsk arbeidsliv forplikter tillitsvalgte, ansatte og ledere til å samarbeide om utvikling av virksomheten. Men de samme avtalene gir få retningslinjer for hvordan et slikt topartssamarbeid kan gjennomføres i praksis.

Publisert: 09.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Podcast

Å være den som sier ifra

Husker du Sandefjordsaken? Saken handlet om to lærere som nektet å følge kommunens pålegg om å vurdere elevene ut fra snevre prestasjonsmål, som ble truet med oppsigelse, og som i 2015 ble tildelt Zola-prisen for sivilt mot. Saken handlet også om elever som lurte på hva det vil si å være middels, og elever som gråt fordi de gruet seg til å testes i ukas mål.

Publisert: 25.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Fagfellevurdert

Fagorganisering blant unge nyansatte – hva betyr «et kollektivt trykk»?

Hvordan kan fagforbund og fagforeninger etablere en tradisjon for organisering på arbeidsplassene, det vil si en organisasjonsgrad og et aktivitetsnivå som gjør at nyansatte velger å bli medlem?

Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 2/2021
Artikkel

Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet

Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo