Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Inger Vigmostad (1)
  • Karen Iden Austrheim (1)
  • Kari Smith (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Solvejg Jobst (1)
  • Torstein Helleve (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel

Mange skuleborn likar ikkje å møta andre sine meiningar

Ny bok om kritisk tenking i klasserommet hjelper læraren til å gjera elevane opnare og læra dei å argumentera for sitt syn.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Titan.uio.no
Fagartikkel

Barns rett til å involveres i undervisning og egen læring

Barn i skolen trenger rom og muligheter for å fremme sine synspunkter. Det innebærer at de trenger et relevant publikum som tar synspunktene deres på alvor og oversetter dem til passende handlinger.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagfellevurdert

«Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning

I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt.

Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagartikkel

Samlingsstunden som arena - demokratisk opplæring i skolen

Elevenes samlingsstund om morgenen er et godt tidspunkt for å arbeide med elevenes demokratiforståelse og for å praktisere demokrati i praksis. Ved å velge en fast tid hver dag kan læreren sikre at dette får tilstrekkelig plass innenfor elevenes skolehverdag.

Publisert: 19.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo