Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Annette Kristoffersen Winje (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen

Hanna Arendt påpeker at den største faren i et offentlig rom er å forby spørsmål, da dette kan skape et totalitært samfunn hvor flokkmentaliteten får råde. Gjennom kritiske spørsmål, refleksjon og motstand må vi stoppe opp og tenke over våre handlinger.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Artikkel

Tema: Paulo Freires 100-års jubileum

I år ville "frigjøringspedagogikkens far" Paulo Freire blitt 100 år. Vi markerer dette med en egen temaside om denne viktige pedagogiske filosofen.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo