Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (11)
  • Mangfold og integrering (11)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Psykisk helse (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • MF vitenskapelig høyskole (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (1)
  • Elisabet Aaraas (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Lena S. Sandvik (1)
  • Pål Arne Kvalnes (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Glømmen (1)
Artikkel

Tema: Kontroversielle tema

Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fornorsking av samer, kvener og skogfinner: - De færreste forstår hvor langt norske myndigheter gikk

Sannhets- og forsoningskomiteens rapport vil skape debatt om den norske behandlinga av samer, kvener og skogfinner, tror Anne Julie Semb. Dekanen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har fått innblikk i et mørkt kapittel av norsk historie gjennom arbeidet i kommisjonen.

Publisert: 10.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

En barnehage med plass til alle

I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Forskning som inkluderer

På øya Goza og i Tromsø får ungdom som har psykiske helseutfordringer, delta i forskning. Målet er å forbedre tjenester de selv har behov for.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge

I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fem utfordringer for å få ukrainere raskt i arbeid

Ukrainske flyktninger kommer nå til Norge og skal ut i arbeidslivet. Forskere peker på flere hindringer de kan møte på veien.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet

Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger

Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest.

Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Forskere gir feil bilde

– Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo