Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (14)
  • Samspill og relasjoner (14)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Barnehage (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • MF vitenskapelig høyskole (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Hilde Arnesen (1)
  • Jeanette Christiansen (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Pål Arne Kvalnes (1)
  • Silje Hvilsom Kvanvik (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Glømmen (1)
Artikkel

– Ungdom blir ofte utelatt i saker som angår dem

Hva skjer når ungdom er involvert i forskningsprosessen? Ny rapport viser at medforskning kan gi ungdom en stemme der de tidligere ikke har blitt hørt.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge

I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet

Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fem utfordringer for å få ukrainere raskt i arbeid

Ukrainske flyktninger kommer nå til Norge og skal ut i arbeidslivet. Forskere peker på flere hindringer de kan møte på veien.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen

Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner.

Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel

Hvordan jobber frivillige organisasjoner med inkludering av barn og unge i fritidsaktiviteter?

– Organiserte fritidsaktiviteter er viktige for at barn og unge får oppleve fellesskap, tilhørighet og mestring viser en ny rapport.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling

Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke

Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet

Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk

I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Barna over- og undervurderes i forkynnelse

Barn lytter aktivt til forkynnelse og kan gjengi mye av det som blir sagt, men de vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre med det de har hørt. Det viser Linn Sæbø Rystads doktorgradsavhandling.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt

Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt.

Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo