Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (7)
  • Studieforberedende (7)
  • Samfunnsfag og historie (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Læreplaner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Nora E. Hesby Mathé (2)
  • Thomas Ringen Eide (2)
  • Anne Dorthe Brekke (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Emilie-Marie Bergstrøm (1)
  • Kari Smith (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Monica Bjermeland (1)
Fagartikkel

Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene

Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter.

Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Barns rett til å involveres i undervisning og egen læring

Barn i skolen trenger rom og muligheter for å fremme sine synspunkter. Det innebærer at de trenger et relevant publikum som tar synspunktene deres på alvor og oversetter dem til passende handlinger.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagfellevurdert

Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap: Ein kvalitativ studie av sosiale klasseskilje i norsk vidaregåande skule

Korleis vi kan tilpasse ferdigheitssida i samfunnskunnskap betre til alle elevar, slik at ferdigheitskrava vert forstått og elevane får rettleiing i å finne meiningsfulle deltakingsformer i eigne samfunnsliv?

Publisert: 26.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Artikkel

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko

Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

De unge stemmene i klimasaken

Elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik for klimaet. Mye er sagt om hvordan foreldre og lærere bør møte dette engasjementet. Men hva sier de unge selv?

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule

Kva betyding har klassebakgrunn for tileigning av ferdigheiter i kritisk tenking i samfunnskunnskapsundervising? Studien søker å gje eit bidrag til norsk forsking som har vist at sosial klasse har betyding for unges utdanning, men som ikkje har gått nærmare inn på skulekonteksten i særskilde fag.

Publisert: 12.11.2021 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift Vol. 5, 5/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo