Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (9)
  • Ungdomstrinn (9)
  • Læreplaner (4)
  • Studieforberedende (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Vurdering (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Acta Didactica (2)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Nora E. Hesby Mathé (3)
  • Anne Dorthe Brekke (1)
  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Emilie-Marie Bergstrøm (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Kari Smith (1)
  • Kerenina Kezaride Dansholm (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Magnus Børre Bragdø (1)
  • Solvejg Jobst (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel

Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene

Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter.

Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities

Begrepet medborgerskap er omstridt og har mange tolkninger. Det kan være årsaken til at det i forskningen har blitt satt søkelyset på demokratisk kunnskap og deltakelse i undervisning om demokrati i skolen.

Publisert: 11.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagartikkel

Barns rett til å involveres i undervisning og egen læring

Barn i skolen trenger rom og muligheter for å fremme sine synspunkter. Det innebærer at de trenger et relevant publikum som tar synspunktene deres på alvor og oversetter dem til passende handlinger.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring

Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes.

Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagartikkel

Ungdomsskoleelevers demokratiske deltagelse

Elevenes forventninger om å delta i demokratiet har tydelig sammenheng med demokratisk mestringstro og demokratikunnskap. Deres opplevelse av klassemiljø og omfang av undervisning om demokratiske institusjoner hadde derimot liten betydning.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel

Norge best på elevdemokrati

Norske elever er best i klassen i medbestemmelse på skolen. Det kommer fram i den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS 2016 som nå er gjennomført i 24 land.

Publisert: 07.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten+Praksis
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo