Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (7)
  • Læreplaner (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (7)

Artikkelforfatter

  • Emil Sætra (2)
  • Janicke Heldal Stray (2)
  • Anna-Maria Stenseth (1)
  • Annica Källebo (1)
  • Kerenina Kezaride Dansholm (1)
  • Mari Kristine Jore (1)
  • Tessa Eriksen Grevle (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons

Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer.

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities

Begrepet medborgerskap er omstridt og har mange tolkninger. Det kan være årsaken til at det i forskningen har blitt satt søkelyset på demokratisk kunnskap og deltakelse i undervisning om demokrati i skolen.

Publisert: 11.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

“I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state

I etterkant av Alta-konflikten har det vært en økende interesse for å revitalisere Norges samiske språk og kultur. Samiske perspektiver, kunnskaper og praksiser har likevel vært en ubetydelig del av det norske utdanningssystemet, og det samiske folket har hatt en vanskelig posisjon.

Publisert: 05.05.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

On a Mission to Break Ground for a More Democratic School System

Vår tid, som kan defineres gjennom den globale kampen for å bevare planeten, det nylige møtet med den livstruende covid-19-pandemien og en økning i antall autokratier, har tydelig vist at demokrati og internasjonal diplomatisk kommunikasjon er avgjørende.

Publisert: 20.04.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagfellevurdert

Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen

Hva slags medborgere søker samfunnsfaglærere å utdanne? Det undersøkes i denne artikkelen, i lys av tre idealtyper for medborgerskap.

Publisert: 24.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert

Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv

Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer undersøker forfatterne denne problemstillingen.

Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert

Fortellinger om 1814: Forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati

Minoriteter har til ulike tider blitt utsatt for kontroll, overgrep og eksklusjon av den norske stat. Disse historiene har også vært med å forme dagens samfunn. Dersom slike historier ikke anerkjennes, konstrueres et eksepsjonelt bilde av et vestlig demokrati, hvor moderne rettsstatsprinsipper, inklusjon, likestilling og likeverd vises frem som sentrale verdier, mens eksklusjon og kontroll av minoritetsgrupper ikke har en plass.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo