Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Kronikk (2)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (14)
  • Digitalisering (14)
  • Skriving (6)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Læremidler (4)
  • Barnehage (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Matematikk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (3)
  • Lesesenteret (2)
  • forskning.no (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Dag Freddy Røed (2)
  • Ingvill Krogstad Svanes (2)
  • Ruth Seierstad Stokke (2)
  • Tonje Hilde Giæver (2)
  • Tuva Bjørkvold (2)
  • Anders I. Mørch (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Atle Skaftun (1)
  • Eirik Jåtten (1)
  • Elin Strømman (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Henrik Tjønn (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Kolbjørn Brønnick (1)
  • Rolf Halse (1)
  • Sten Ludvigsen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Skriveopplæring med STL+. Læreres holdninger er avgjørende når metoden brukes

Flere lærere i Norge bruker STL+ som en metode i den tidlige skriveopplæringen. Men selv om metoden er den samme, gjør lærerne ulike didaktiske valg basert på hva de mener er viktig å legge vekt på i begynneropplæring. Dette kan ha betydning for hvordan elevene utvikler seg som skrivere.

Publisert: 28.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagfellevurdert

Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)

Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres?

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagartikkel

Bruk av generativ kunstig intelligens i grunnskolen − hvordan utforme undervisningsopplegg

Forsøk i Asker kommune viser at undervisningsopplegg som tar i bruk samtaleroboter tilpasset grunnskoleelever, er krevende for de fleste elevene, både når det gjelder innhold og dialog. De aller fleste elevene vil derfor ha behov for lærerens eksplisitte modellering og tett oppfølging når det gjelder bruken av slike verktøy.

Publisert: 08.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?

I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette.

Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Kronikk

Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter

KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom

Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Håndskrift eller skriving på tastatur?

Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift.

Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Vi skremmes bort fra å digitalisere skolen, på dårlig grunnlag

- Når det gjelder digitalisering av skolen, er det ikke meningsfullt å vurdere om elevene skal bruke penn og papir eller en digital dings.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Digitale læremidler og tidlig algebralæring

Det er bredt dokumentert at algebra er et utfordrende emneområde i matematikk for mange elever. Visualisering gjennom spill kan fungere, men noen spilltyper fungerer bedre enn andre.

Publisert: 08.01.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Spillbasert læring - Håndholdte spillkonsoller i skolen

Det er påfallende hvor raskt elever lærer når de holder på med vanskelige dataspill. En skole gjennomførte et prosjekt der man ville undersøke om hjernetrimspill kan hjelpe elevene til å bli bedre i tradisjonell hoderegning. Det viste seg at elevene klarte å løse hoderegningsoppgaver raskere, og at svake elever hadde større forbedring enn de sterke.

Publisert: 23.02.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo