Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Engelsk (6)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Hilde Brox (1)
  • Ingrid K. Jakobsen (1)
  • Katharina Køber Garvoll (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Thomas Arnesen (1)
Fagartikkel

Engelsk og onlinespill

Ungdom som spiller mye dataspill, blir bedre i engelsk. Fritidsinteresser er avgjørende for leseferdighetene. Alle forteller at det er engelsk på fritiden som har gjort dem til gode lesere – og den årsaken som kommer tydeligst fram, er online gaming.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel

– Dataspilling gjør unge bedre i engelsk

Ungdom som spiller mye dataspill på nett blir bedre i engelsk enn andre. Noen av elevene scorer langt bedre i engelsk enn i norsk. Totalt 10 331 elever ble undersøkt i to nasjonale undersøkelser.

Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgensdagens engelskfag: Et eksempel fra lærerutdanninga

Hvordan kan wiki brukes i engelskundervisningen for å la nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon?

Publisert: 24.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Fagartikkel

Ungdomsskulen: IKT-bruk og læringsresultat i engelsk

Bruken av datamaskinar vart innført i norsk skule for tretti år sidan i von om og tru på ein betre skule, men utan feste i god forsking. Eit forskingsprosjekt har sett på korleis læringsresultata i engelskfaget vert påverka av bruk av IKT og i kva mon IKT er ein nyttig reiskap for differensiert opplæring.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Artikkel

På sporet av et essay

Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet.

Publisert: 29.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Digital skolehverdag øker lærerens betydning

Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen.

Publisert: 15.01.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo