Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)

Artikkeltema

  • Digitalisering (10)
  • Forskning og metode (10)
  • Læremidler (4)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (5)
  • Universitetet i Innlandet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Ole Martin Ringlund (2)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

Skriv for hånd før paden tar deg

Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm

Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skal hjelpe barn i møtet med digitale trusler

Høgskolen i Innlandet har fått EU-midler i et prosjekt som skal utdanne barn og ungdom om cybersikkerhet, og beskytte dem mot ulike digitale trusler.

Publisert: 04.09.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Læringsanalysens uklare horisont

En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel

– Store kunnskapshull om digitalisering i skolen

Forskningsinnsatsen om digitalisering i skolen er lite samkjørt. Det kan hindre at vi kommer videre i kunnskapsutviklingen, ifølge forsker.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Med GrunnDig-rapporten har Norge et solid kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen

En milepæl er nådd innen norsk utdanningsforskning når GrunnDig-prosjektet nå kommer med sin sluttrapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Videoforskning gir store muligheter og stiller strenge krav

Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Verdenspremiere: Trener på møtet med foreldrene – med VR

Overgangen fra lærerstudent til å være lærer er stor for mange. Spesielt kan utviklingssamtalen være utfordrende. Det kan kanskje VR-teknologi utviklet på HINN gjøre noe med

Publisert: 20.10.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Tradisjonell bruk av teknologi i klasserommet

Både tilgangen på digitale verktøy i skolen og ambisjonene om å bruke dem på nye måter er store, men bruken i undervisningen er fortsatt preget av at informasjon overføres til elevene på en relativt tradisjonell måte, viser ny klasseromsforskning.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Sammendrag av ARK&APP-prosjektet ved UiO

Denne sluttrapporten i ARK&APPviser både hvordan skoleeiere, skoleledere og lærere velger læremidler, og hvilke funksjoner disse læremidlene har for læring og undervisning.

Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo