Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (15)
  • Motivasjon (15)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Læremidler (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Vurdering (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skriving (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Uniped (2)
  • forskning.no (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Bernt Arne Bertheussen (1)
  • Ellen Romstad (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Jon Arne Løkke (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Karolin Elisabeth Moberg (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Stian Orm (1)
  • Svein Sigurd Bøe (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Åse Strandbu (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Kronikk

Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur?

DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø.

Publisert: 12.02.2025 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine

Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Slik kan den omstridte skjermen gi praktisk læring i skolen

«Mindre skjerm og mer praktisk læring» har vært refrenget i skoledebatten det siste året. Men ny forskning viser at virkelighetsteknologi med skjermer kan gi elevene nettopp praktisk læring.

Publisert: 22.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?

Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.

Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Artikkel

Skolen og samfunnet svikter de unike teknologitalentene

Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.

Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene

Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid

Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 3) 2/2022
Kronikk

Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant

Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Mikroblogging i klasserommet gjør at flere deltar i samtalen

Det er ikke alle elever som deltar i den tradisjonelle samtalen i klasserommet, men nå viser ny forskning at digitale samtalerom gir økt deltakelse og bedre samtaler.

Publisert: 15.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bruk av teknologi i undervisningen kan gjøre underverker for motivasjonen til elevene

Bruk av teknologi og apper som læringsverktøy kan gi lite motiverte elever en ny glød, skriver høgskolelektor Ellen Romstad ved Høgskolen i Østfold i denne artikkelen.

Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Storspillere, motivasjon og skoleprestasjoner

Ungdom flest tilbringer nå like mye tid med skjerm som på skolen. Hvordan påvirker det læring og karakterer?

Publisert: 29.01.2016
Fagfellevurdert

Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring

Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Artikkel

YouTube i klasserommet økte motivasjonen

Da elevene som skulle bli snekkere fikk bruke YouTube på skolen, ble de mer motivert til å gjøre det bedre i engelsk.

Publisert: 02.09.2014 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Hva om skolen var en "godisfabrikk"? - Opplæring i og bruk av digitale fortellinger

Denne artikkelen oppsummerer et pilotprosjekt gjennomført i grunnskolen på niende klassetrinn. Hensikten med undersøkelsen var å få vite mer om elevers erfaringer med opplæring i og bruk av digitale fortellinger.

Publisert: 06.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 9/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo