Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (17)
  • Samarbeid med hjemmet (17)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Klasseledelse (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Ledelse (2)
  • Organisering (2)
  • Selvregulering (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (5)
  • Bedre skole (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NTNU (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Statped (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Brus (1)
  • Arve T. Thorsen (1)
  • Beate Wold Hygen (1)
  • Bjørn Bolstad (1)
  • Carl Fredrik Dons (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Frida Thuen (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Helene Wille Lund (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Kristin Norum Skoglund (1)
  • Kristine Ask (1)
  • Maria Lokna (1)
  • Per Halvorsen (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Øystein Gilje (1)
Artikkel

Dataspel: – Gutane blir følgde med argusauge

To av tre norske gutar spelar dataspel dagleg. Men er det mor eller far som bekymrar seg mest? Svaret vil kanskje overraske.

Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk

– Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør.

Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker på robotteknologi i klasserommet

Det er langt mer enn bare velfungerende teknologi som skal til for at roboten finner sin plass i klasserommet, viser ny forskning.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Vær nysgjerrig på barns spilling

Tenk om din partner hadde fnyst hver gang du fant fram strikketøy eller himlet med øynene når du satte på sportssending. Om dine kolleger spurte «er det sunt da?» når du fortalte om en helg på hundestevne, i klatrevegg eller på korpsøvelse? At ingen brydde seg om det du brenner for? Slik er det for mange barn og unge også. De har ingen voksne som spør hvordan spillingen har vært, eller viser interesse når de forteller hva de har oppnådd.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Diagnostiserte spillavhengighet, fant kjønnsforskjeller

Systemet for å diagnostisere dataspillavhengighet er fortsatt ufullstendig, og slår annerledes ut for gutter enn jenter, viser forskningen til Turi Reiten Finserås.

Publisert: 08.10.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel

Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole

Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Hjemmeskolen under korona-pandemien – hva forskningen kan fortelle

Mange forskere har forsøkt å få kunnskap om den digitale hjemmeskolen våren 2020. Hva har vi lært, som vi kan ta med oss inn i arbeidet med fagfornyelsen?

Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel

Digital samhandling når barnet mangler talespråk

Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer

Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie.

Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen

En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør.

Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler

Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse.

Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Slik taklet vi digital hjemmeskole og hjemmekontor

Norske husstander har klart den raske omstillingen til heldigital hverdag godt, viser ny undersøkelse fra SIFO.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fem råd for skoledag på hjemmebane

Hva gjør vi når skoler og universiteter stenges, og læringen må foregå på hjemmebane? Her er fem gode råd om nettundervisning. Lykke til!

Publisert: 12.03.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Dansk — Artikkel

Forældres kamp mod computerspil skader de unge

Barn og ungdoms omfattende databruk skaper bekymringer om spillavhengighet, men risikoen for å bli syk er sterkt overdrevet. Til gjengjeld har bekymringene en rekke negative konsekvenser for de unge, og dem bør vi ta til etterretning, skriver forsker Anne Brus.

Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel

Barn og nye medier

Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo