Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (17)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (19)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Psykisk helse (4)
  • Lek (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skriving (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (19)

Artikkelforfatter

  • Anne Sliper Midling (3)
  • Steinar Brandslet (3)
  • Beate Wold Hygen (1)
  • Hedda Stabell (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Kristine Ask (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Silje Steinsbekk (1)
  • Sølvi W. Normannsen (1)
  • Unni Skoglund (1)
  • Vibeke Ann Pettersen (1)
Artikkel

Skriv for hånd før paden tar deg

Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline

Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Digital hjelp kan være bedre for barn med tvangslidelser

For noen barn med tvangslidelser kan terapi via nett og apper virke mer effektivt enn å møte opp fysisk til behandling.

Publisert: 24.04.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker

I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Vær nysgjerrig på barns spilling

Tenk om din partner hadde fnyst hver gang du fant fram strikketøy eller himlet med øynene når du satte på sportssending. Om dine kolleger spurte «er det sunt da?» når du fortalte om en helg på hundestevne, i klatrevegg eller på korpsøvelse? At ingen brydde seg om det du brenner for? Slik er det for mange barn og unge også. De har ingen voksne som spør hvordan spillingen har vært, eller viser interesse når de forteller hva de har oppnådd.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Barn leker fortsatt som i gamle dager

Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Dataspill gir ikke barn psykiske problemer

Barn som viser tegn på spillavhengighet er ikke mer utsatt for psykiske vansker, viser ny forskning. Noen får til og med mindre angst enn andre.

Publisert: 14.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

«Likes» og kommentarer fører til dårligere selvbilde

Jenter som «liker» og kommenterer på det andre legger ut på sosiale media får dårligere selvbilde over tid. Posting på egne profiler har ingen betydning.

Publisert: 08.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fem råd for skoledag på hjemmebane

Hva gjør vi når skoler og universiteter stenges, og læringen må foregå på hjemmebane? Her er fem gode råd om nettundervisning. Lykke til!

Publisert: 12.03.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Høy skjermbruk kan hemme barns utvikling

Barn som bruker mye skjerm kan få vansker med å forstå følelser. Likevel tilbringer de stadig mer tid foran skjermer.

Publisert: 03.11.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Elever leker seg til kunnskap

Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne.

Publisert: 18.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Undervisning på Mount Everest og Mars

I den virtuelle verden blir utilgjengelige steder tilgjengelige. NTNU bruker VR-teknologien til å skape nye undervisningsmetoder.

Publisert: 05.02.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fant flere ti år gamle gutter som var spillavhengige

Guttene hadde abstinenssymptomer som ved misbruk av narkotika hvis de ikke fikk spille. Ny forskning viser at sosialt klønete gutter har størst risiko for spillavhengighet.

Publisert: 06.09.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Bedre norsk med skreddersydd språk-app

77 morsmål og 6 norske dialekter. En ny app har norske språkøvelser spesialtilpasset folk på deres eget morsmål. Appen som lanseres i dag, kan være et nyttig verktøy i voksenopplæringen.

Publisert: 05.02.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel

Barn med ADHD har god nytte av «hjelp i lomma»

For barn som trenger hjelp av såkalt velferdsteknologi for å få hverdagen til å fungere, er det viktig at hjelpen er usynlig for andre. Mange har god hjelp av en app som kan installeres i telefonen.

Publisert: 14.12.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

Håndskrift åpner for bedre læring

For første gang har forskere sett hva som skjer i hjernen mens vi skriver på ulike måter – og kan forklare hvorfor vi husker bedre det som er tegnet og skrevet for hånd.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

Elever spiller seg til bedre læring

Hva skjer når elever får i oppdrag å lage dataspill for å lære seg samfunnsfag?

Publisert: 24.09.2015 Hentet fra NTNU
Artikkel

YouTube i klasserommet økte motivasjonen

Da elevene som skulle bli snekkere fikk bruke YouTube på skolen, ble de mer motivert til å gjøre det bedre i engelsk.

Publisert: 02.09.2014 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo