Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Omtale (4)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (21)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Læremidler (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Naturfag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (21)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (7)
  • Kjersti Lassen (4)
  • Ida Vikseen Larsen (3)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Helene Wille Lund (1)
  • Karolin Elisabeth Moberg (1)
  • Maria Lokna (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Stig Nøra (1)
Podcast

Er gaming dårlig for unge?

Skaper gaming ensomhet, eller er det sosialt? Er det flest negativt aspekter ved å game, eller kan unge få noen fordeler de tar med seg i livet?

Publisert: 02.05.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning

Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk

– Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør.

Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Blir det meir læring av Minecraft i skulen?

Bruken av Minecraft grip om seg i skulen, men det gir ikkje nødvendigvis meir læring.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Nakenbilder er nåtidens kjærlighetsbrev

Hvorfor deler ungdom nakenbilder på sosiale medier? Ny studie gir innblikk i det kommersielle og sosiale presset ungdommene står i.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker på robotteknologi i klasserommet

Det er langt mer enn bare velfungerende teknologi som skal til for at roboten finner sin plass i klasserommet, viser ny forskning.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt

Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ny studie avdekker de unges dataspillvaner

Ensomhet i korona-tiden gjorde at barn og unge spilte enda mer dataspill enn før. Spilling er sosialt og inkluderende, men skaper også store forskjeller.

Publisert: 26.11.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer

Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie.

Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen

En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør.

Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik taklet vi digital hjemmeskole og hjemmekontor

Norske husstander har klart den raske omstillingen til heldigital hverdag godt, viser ny undersøkelse fra SIFO.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

– Vi vet for lite om barn og unges digitale hverdagsliv

Halla B. Holmarsdottir skal undersøke hvordan teknologi påvirker barn og unges liv.

Publisert: 08.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer

Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mangler kompetanse om universell utforming av digitale læremidler

Lærere i høyere utdanning er positive til universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologi, men mangler kompetanse, får for lite støtte og opplever at det ikke er prioritert.

Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tydelige digitale skillelinjer

OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018.

Publisert: 03.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- Ungdommer er naive i møte med Instagram

Når de ser at Justin Bieber står i en bokser fra Calvin Klein, oppfatter de dette som et tips til dem og ikke som reklame, sier OsloMet-forsker Lisbeth Elvebakk.

Publisert: 06.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Digital dømmekraft

Når barn og unge er heldigitale, må arbeidet med digital dømmekraft også være en naturlig del av skolehverdagen.

Publisert: 20.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Teknologien utvider virkeligheten

Når elevene holder nettbrettet over bildet av et blad, får de masse fakta om fotosyntesen, og etter hvert skal de selv kunne legge til mer informasjon.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Flere blikk på digitale verktøy

Stipendiat Tove Lafton mener bruk av digitale verktøy i barnehagen må sees fra flere synsvinkler og ikke bare som udelt positivt eller udelt negativt.

Publisert: 20.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo