Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Blogg (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (8)
  • Naturfag (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Titan.uio.no (8)

Artikkelforfatter

  • Bjarne Røsjø (1)
  • Eivind Torgersen (1)
  • Erlend Stenlund (1)
  • Gunhild M. Haugnes (1)
  • Hilde Lynnebakken (1)
  • Julie Kalveland (1)
  • Morten Dæhlen (1)
  • Sten Ludvigsen (1)
  • Yngve Vogt (1)
Blogg

Den doble digitaliseringen: Fag og undervisning i endring

I løpet av noen korte, hektiske dager fra 12. mars måtte all undervisning ved universitetet og høgskoler digitaliseres. Hva har vi lært, og hva kan vi ta med videre? Hvordan skal vi i fremtiden kombinere undervisning i digitale og fysiske omgivelser?

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Programmering blir allemannseie i skolen

Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Youtube-videoer kan sprite opp fysikkundervisningen

Men elevene er strenge: De liker ikke videoer som ikke forklarer stoffet godt nok.

Publisert: 26.09.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Teknologilek kan engasjere barn i alvorlige temaer

Hvordan engasjere barn i alvorlige temaer som flyktningkrisen og klima? Ved å koble digital kunst, maskinlæring og interaksjonsdesign! Samtidig stimuleres kreativiteten gjennom nye former for lek.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Fremtidens skaperkultur må starte i grunnskolen

I fremtiden trenger vi mer og mer teknologisk allmenndannelse, nærmere bestemt grunnleggende kunnskap om hvordan teknologiske systemer er satt sammen og fungerer. – Da må skolen bli mer praktisk, for teknologi er en arena der man må bruke både hender, hode og skapende evner, mener Liv Oddrun Voll ved Naturfagsenteret og Skaperskolen.

Publisert: 04.03.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

- Data er et fantastisk tenkeverktøy

Hvor mange av slavene som rømte fra fangenskap i USA, var kvinner? Kan et lyssverd kutte gjennom stål? Det er blant spørsmålene som dukker opp når John Burk underviser i fysikk og datavitenskap.

Publisert: 21.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Slik kan programmering endre skolen

Programmering endrer skolefagene, heter det. Men hvordan? Vi ble med lærere på programmeringskurs.

Publisert: 07.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo