Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Kronikk (2)
  • Omtale (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (9)
  • Lærerutdanning (3)
  • Læremidler (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Agder (9)

Artikkelforfatter

  • Walter Norman Wehus (2)
  • Atle Christiansen (1)
  • Cathrine Tømte (1)
  • Hilde Daland (1)
  • Kari-Mette Walmann Hidle (1)
Artikkel

Skriving er eit samarbeid mellom elevar og maskiner

Datamaskina og programvara avgjer i stor grad korleis elevane skriv, ifølgje skriveforskar Jon Olav Sørhaug.

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Da utdannings-Norge gikk på nett

Korona-krisen tvinger norske skoler og universiteter ut av klasserommet og inn på nettet.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Læring for alle i Undervisningsverkstedet

Når klasse 10B fra Tinntjønn skole besøker Undervisningsverkstedet på Universitetet i Agder, er det en læringsmulighet både for elevene og for lærerstudentene.

Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Åpnet rom for fremtidens lærere

Undervisningsverkstedet skal være et teknologirikt rom for aktivitet, kreativitet, lek og utforskning for lærerstudenter, barnehager og skoler på Agder.

Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

- Klasseromma blir stadig meir teknologitette

Framtidas lærarutdanning krev høg kompetanse på digitale hjelpemiddel i undervisninga. 6. og 7. november arrangerte UiA og Utdanningsdirektoratet nettverkssamling for lærarutdanningar, for å sette søkjelyset på digital kompetanse.

Publisert: 08.11.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

– Digitale verktøy må tilpassast læraren

Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk.

Publisert: 03.07.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Lærere trenger mer kunnskap om teknologi

På få år har skoler og barnehager fått store mengder nettbrett og andre digitale verktøy. Et nytt EU-prosjekt skal se på hvilke krav dette stiller til lærerutdanningen.

Publisert: 29.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Fra brettspill til digital læring i barnehagen

Å lage ulike spill for barnehagebarn har lenge vært en del av barnehagelærer-utdanningen i Grimstad. I år har prosjektet fått en ny vri, nemlig å lage digitale spill for nettbrett eller pc.

Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Plagiering – fusk eller bare uvitende?

- Etisk kildebruk handler om akademisk redelighet og respekt for andres arbeid. Men det er også nødvendig å mestre håndverket akademisk skriving.

Publisert: 16.09.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo