Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (34)

Artikkeltema

  • Engelsk (34)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Læreplaner (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Muntlig språk (4)
  • Norsk som andrespråk (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Norsk (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Digitalisering (2)
  • Fremmedspråk (2)
  • Vurdering (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (34)

Artikkelforfatter

  • Lisbeth M. Brevik (10)
  • Ulrikke Rindal (4)
  • Glenn Ole Hellekjær (3)
  • Ingrid Rodrick Beiler (3)
  • Christian Carlsen (2)
  • Gunvald Skeiseid (2)
  • Tony Burner (2)
  • Adam Wild (1)
  • Anders Myrset (1)
  • Anna Birketveit (1)
  • Annie Karoline Olafsrud (1)
  • Camilla Bjørke (1)
  • Eva Thue Vold (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Hilde Hasselgård (1)
  • Hilde Tørnby (1)
  • Hildegunn Lahlum Helness (1)
  • Ingebjørg Mellegård (1)
  • Ingrid Hjeltnes (1)
  • Jennifer Luoto (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Kaja G. Skarpaas (1)
  • Kari-Jorunn Lunde (1)
  • Karina Rose Mahan (1)
  • Katharina Køber Garvoll (1)
  • Kirsti Klette (1)
  • Kåre Nitter Rugesæter (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Manuela Iannuzzi (1)
  • Margrethe Hall Christensen (1)
  • Milica Savić (1)
  • Mina Trygg Solberg (1)
  • Mona E. Flognfeldt (1)
  • Ola Haukland (1)
  • Rikke Pihlstrøm (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
  • Thomas Arnesen (1)
Fagartikkel

Lost opportunities - Noen tanker om tapte muligheter i dagens engelskundervisning

Mange elever blir passive fordi de ikke ser sammenhengen mellom engelsken de har lært og bruker i fritiden og det man holder på med i skolen. Skolen sløser med mulighetene dersom den ikke i større grad tar utgangspunkt i elevenes ofte imponerende engelskferdigheter.

Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet

Videostudien LISE analyserer kvalitet på undervisningen på 9. og 10. trinn i fagene matematikk, norsk, engelsk, fremmedspråk, samfunnsfag og naturfag. Her presenteres funn fra ett av disse fagene – om hva som kjennetegner kvalitet på leseundervisning i engelsk.

Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Videregående engelsk: God nok læreplan for gode nok lærere

Kunnskapsløftets fagplan i engelsk på videregående får kritikk for å være for omfattende og vag, og for at den oppmuntrer til overflatisk undervisning. Læreplanen vil allikevel fungere der læreren har en god læreplanforståelse og tilstrekkelig faglig og pedagogisk kompetanse til å utnytte mulighetene som ligger i den.

Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

FYR – samarbeid for bedre læring på yrkesfag

Alle elever i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene må få en opplæring i fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag som de opplever som relevant i hverdagen og som er rettet mot framtidig yrkesliv. Videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram skal arbeide aktivt og systemisk for at dette blir realisert.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

«Riktig» engelsk uttale

Oxford-engelsk eller en standard amerikansk-engelsk blir gjerne sett på som mål for den som skal lære seg å snakke engelsk i Norge, men dette er ikke nødvendigvis de mest forståelige formene for engelsk. Og læreplanen gir heller ingen klar beskjed om hva slags engelsk elever bør sikte mot.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Tre myter om engelsk på yrkesfag. Betydningen av å se elevenes helhetlige kompetanse

Ny forskning på engelskfaget i videregående skole viser at det er avgjørende å se elevenes helhetlige kompetanse og bygge på det de allerede mestrer. Hvis vi primært ser på statistikk som viser gjennomsnittstall, kan mestring lett komme i skyggen, og myter vil kunne bli bekreftet: at elever på yrkesfag er svake lesere, at de er teorisvake, eller at deres bruk av engelsk på fritiden ikke er relevant for det de skal lære på skolen. Disse mytene bør nyanseres.

Publisert: 25.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Læringsstrategier for å utvide elevenes ordforråd – Læreren som arbeidsleder i klasserommet

Det er en klar sammenheng mellom det å være en god leser og det å ha et godt ordforråd. Her gis konkrete eksempler på hvordan anerkjente prinsipper i engelsk fagdidaktikk kan brukes av språklærere i arbeidet med å utvide elevenes ordforråd. De praksisnære eksemplene som presenteres i denne artikkelen, er hentet fra undervisning i engelskfaget.

Publisert: 17.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

«I can English very good»– engelske ordfeil blant norske elever og studenter

Mens ungdomsskoleelever skårer høyt på språklig-grammatisk korrekthet på engelsk, viser det seg at de snubler når det kommer til valg av ord. Når elevene forholder seg til muntlig og uformelt språk i sosiale medier, er det kanskje ikke overraskende at måten de bruker språket på i skolesammenheng påvirkes av dette. Med utgangspunkt i en fersk masterstudie vises det til noen av de mest vanlige engelske ordfeilene i digitale skoletekster, og hvordan slike feil kan gjenkjennes og unngås.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

På tide å styrke engelskfaget

Engelskfaget har aldri vært en obligatorisk del av lærerutdanningen i Norge. Konsekvensen er at mange lærere, spesielt på barnetrinnet, blir satt til å undervise i engelsk uten formell kompetanse i faget. I en tid hvor engelsk blir stadig viktigere som nøkkel til internasjonal kommunikasjon, er det på tide med et løft for engelskfaget, både i lærerutdanningen og skolen.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Ungdomsskulen: IKT-bruk og læringsresultat i engelsk

Bruken av datamaskinar vart innført i norsk skule for tretti år sidan i von om og tru på ein betre skule, men utan feste i god forsking. Eit forskingsprosjekt har sett på korleis læringsresultata i engelskfaget vert påverka av bruk av IKT og i kva mon IKT er ein nyttig reiskap for differensiert opplæring.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Et kritisk blikk på språklærerutdanningen

I en pilotundersøkelse undersøkte man gapet mellom engelsklæreres utdanning og virkeligheten de møter i klasserommet. Møtet med elevenes gode engelskferdigheter førte til at godt kvalifiserte lærere måtte oppdatere seg for å kunne bidra positivt til elevenes læring.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Engelskeksamen i ungdomsskulen - Hjelpemiddel til lita hjelp

Denne studien undersøkjer efekten ved bruk av fem typar hjelpemiddel på elevar sine prestasjonar ved eksamen i engelsk i ungdomsskulen. Det vert òg vurdert om desse hjelpemidla hadde ulik efekt på sterke og svake elevar. Resultata kan tyda på at fri tilgang til hjelpemiddel snarare blir ei sovepute enn ei hjelp, særleg for dei svake elevane.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagartikkel

Regning - engelsklærerens ansvar

Når den grunnleggende ferdigheten å regne skal bli en del av engelskfaget, kan dette oppleves som en utfordring. Både læreres forståelse av dette målet og etablerte undervisningsmåter kan virke begrensende. Her presenteres en spørreundersøkelse som viser hvordan engelsklærere forstår og integrerer regning i engelsktimene, og noen tanker om hva man kan gjøre for at regning skal bli en naturlig integrert del i engelskfaget.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Den norske måten å skrive engelsk på

Norske studenter som skriver engelsk, skiller seg fra tilsvarende studenter med engelsk som morsmål ved at de er mer synlige i tekstene sine, for eksempel gjennom bruk av ord som I, me, my. De bruker også i større grad modifiserende uttrykk som maybe og perhaps. Dette kan ha med usikkerhet hos avsender – det kan også ha med kulturforskjeller å gjøre.

Publisert: 06.02.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo