Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Lese- og skrivevansker (4)
  • Spesialundervisning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Anette Andresen (1)
  • Ann-Carin Halvorsen Berg (1)
  • Anne Moen (1)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Lena Andresen (1)
  • May-Britt Monsrud (1)
  • Peder Haug (1)
Fagartikkel

Dysleksi – kartlegging til besvær

I denne artikkelen presenteres en studie der det har blitt kartlagt hvilke kartleggingsinstrumenter og kriterier PP-tjenesten benytter ved mistanke om dysleksi, og hvordan tjenesten samarbeider med skoler ved bekymring for elevers leseutvikling.

Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

Bokstaver, lesing og skriving for barn og unge med behov for ASK

Denne artikkelen beskriver hvordan og hvorfor også barn og unge med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) bør få mulighet til å gjøre seg erfaringer med bokstaver, lyder, ord, lesing og skriving.

Publisert: 01.09.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Synspedagogen – en brobygger

Denne artikkelen omhandler de nesten 25 prosent av elevene som ifølge forskning har visuelle utfordringer. Artikkelforfatteren forteller her hvordan en synspedagog kan være brobygger mellom hjem, skole og ulike utredningsinstanser og på den måten bidra til at barna får den hjelpen de trenger.

Publisert: 24.10.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo